Merkentrouw

Unilever logoAltijd was ik er van overtuigd dat je bereid moet zijn meer te betalen voor kwalitatief hoogwaardige ingrediënten. Dit vertaalt zich vaak ook in het kopen van A-merk producten, omdat iets me zegt dat de kwaliteit net iets beter is. Bij pindakaas is dit verschil bijvoorbeeld duidelijk te proeven, Calvé scoort bij mij beter dan de huismerken.

Met de neus in de boter of boter op het hoofd?

Tot nu toe was ik er van overtuigd dat ook A-merk Becel het beste voor heeft met de mensen en net even wat meer aandacht besteedt aan de kwaliteit van hun producten. Het is zelfs zó gezond dat het Voedingscentrum het als een gezondheidselixer beschouwd en VGZ je premie deels terug betaalt.

De discussies op Foodlog hebben mij echter aan het twijfelen gebracht.

We eten teveel linolzuur

Becel bevat (zoals op de verpakking te zien is) linolzuur en ω-3 (omega-3), twee essentiële vetzuren, die we dagelijks binnen moeten krijgen. Uit de discussie blijkt echter dat we al jaren veel te veel linolzuur binnen krijgen, maar Unilever en het Voedingscentrum houden dit stil. Zoals het Belgische Voedingsinformatiecentrum aangeeft moet de verhouding linolzuur en ω-3 (omega-3) ergens tussen de 1:1 en de 5:1 liggen. Op dit moment krijgen we echter een verhouding 30:1 binnen via onze dagelijkse voeding. Becel zou hier op in kunnen spelen en het ω-3 gehalte in hun margarine flink verhogen. Helaas ligt ook bij Becel het ω-3 gehalte nog een factor 7 te laag om onze voeding in balans te brengen. De overmatige consumptie van linolzuur brengt een verhoogde kans op kanker met zich mee.

Belgen zijn geen Hollanders

Becel logoStel nu dat Unilever van mening is dat het Belgische Voedingsinformatiecentrum het mis heeft, of dat Belgisch onderzoek en conclusie niet van toepassing zijn op Hollanders, dan is het toch op z’n zachtst gezegd vreemd te noemen dat ze dit niet uiten. In de ogen van verscheidene marketeers laat Becel hier een kans liggen en Unilever wordt daarom op vele blogs gevraagd om een (al dan niet openbare) reactie.

Maar die blijft uit. Niemand weet of Unilever het niet eens is met de Wetenschap of dat ze simpelweg hun kop in het zand steken.

Brand activation

Ik ga bewust met ingrediënten om en trek mijn conclusie, voorlopig geen Becel voor mij. Maar ondertussen begint het ook te knagen, Maggi of Knor? Calvé of huismerk? Is het alleen Becel, of zijn het ook de andere Unilever divisies? Is zo’n bedrijf nog bezig met gezondheid of is het pure marketingspeak en winstbejag wat de toon voert? Ik zou graag het eerste geloven, maar kom dan wel met een fatsoenlijk onderbouwde reactie Mr. Becel!

En dan het Voedingscentrum, hoe eerlijk zijn zij over eten? Een onafhankelijk instituut, of zijn ze compleet afhankelijk van de financiële steun van hun sponsors?

6 gedachtes over “Merkentrouw”

  1. Op http://www.fonteine.com kun je nog VEEL meer misstanden lezen over de Voedingsindustrie. Heel interressant. Tevens is het programma Keuringsdienst van Waarde op de RVU een fantastisch tv programma over ons eten. Het verandert je mening over A-merken en B-merken. Bekijk eens de programma’s over sinaasappelsap en tomatenpuree. Briljant.

  2. Keuringsdienst van Waarde is inderdaad erg goed programma, voor diegene die het nog niet kennen:

    Tot eind september worden nog de volgende herhalingen uitgezonden op Nederland 3, 20.30 – 21.00:
    vrijdag 8 september: Ham (aanrader)
    vrijdag 15 september: Ei
    vrijdag 22 september: Tomatenpuree
    vrijdag 29 september: Maandverband

    Vanaf vrijdag 6 oktober gaat het kersverse KvW seizoen van start.
    Zie ook: http://www.keuringsdienstvanwaarde.tv/

  3. Ik heb druppels eerlijks gezegd pas sinds kort ontdekt (mooie site!).

    Sinds gisteren is de discussie op foodlog.nl weer een eindje opgeschoten. Merkwaardig is nl. dat Unilver met het nieuwe Blu Band Idee! schijnt te doen wat ze met het linolzuurrijke Becel en Pro Active maar niet willen toegeven. Dat vond ik reden voor een update.

  4. Ha Dick, goed te zien dat je ons gevonden hebt. Ik heb het artikel op Foodlog gelezen en het verbaast mij ook hoe Unilever van koers probeert te veranderen, zonder in te gaan op alle kritiek. Blijkbaar weten ze dondersgoed dat ze niet lekker bezig zijn met hun linolzuur-bom Becel. Helderheid en openheid zouden geen kwaad kunnen van de kant van Unilever, maar zwijgen is hun policy…

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.